poniedziałek, 15 marca 2010

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży :)

Witajcie,

Afirmacja na dziś:
"Każdy nowy dzień przybliża mnie do osiągnięcia moich celów..."

Ostatnio kiedy przygotowywałam się do prowadzenia szkolenia z Inteligencji Emocjonalnej w sprzedaży i wymyślałam ćwiczenia dla grupy sprzedawców/doradców wpadł mi do głowy taki pomysł...żeby napisać o tym tu na blogu, może się komuś przyda :)
Pamiętaj Kochany Sprzedawco/Doradco Twój klient to Istota Emocjonalna — dokładnie tak, jak Ty :)
Każdy z nas jest Istotą Emocjonalną, czy się to Komuś podoba czy nie. Wszyscy mamy lepsze i gorsze dni, mamy swoje małe i Wielkie Szczęścia i małae i Wielkie Tragedie - jesteśmy poprostu i aż LUDŹMI :) Żaden człowiek nie kieruje się tylko i wyłącznie rozumem i racjonalnymi przesłankami, oczywiście emocjonalność jest cechą indywidualną, może być mniejsza lub większa, ale jedno jest pewne, że występuje u wszystkich Ludzi bez względu na wiek, płeć czy zasobność portfela :)
Pamiętajmy o tym, że wpływ emocji na procesy decyzyjne jest bezsprzeczny, to bardzo, bardzo ważna informacja dla wszystkich, a dla skutecznego handlowca to informacja na wagę złota. Sprzedawco/Doradco wyciągnij z niej wniosek — jeśli będziesz tylko i wyłącznie oddziaływał na procedury intelektualne takie czysto racjonalne, to choćbyś nie wiem jak bardzo się starał i był super profesjonalny, nie będziesz odnosił spektakularnych sukcesówów. Nie możesz być "zimnym profesjonalistą", który do swoich klientów podchodzi z dystansem. Nie, nie chcę przez to powiedzieć, że powinieneś (-aś) się ze wszystkimi przyjaźnić, czy być na siłę uprzejmy — nic z tych rzeczy, ale chcę Ci tylko uświadomić, że Twoim zadaniem jest rozpoznanie modelu emocjonalnego każdego klienta i działanie zgodnie z preferencjami drugiej strony. Jak już wcześniej powiedziałam, stopień emocjonalności to indywidualna cecha każdego z nas czyli to, co dla jednych klientów będzie pozytywnym zachowaniem, burzeniem niepotrzebnych barier, dla innych może być przekroczeniem granicy profesjonalizmu i wkroczeniem na teren zarezerwowany wyłącznie dla bliskich znajomych.
Preferencje emocjonalne klienta są kluczem do skutecznego działania, musisz je tylko trafnie zdiagnozować. Wnioski płyną z przeróżnych czynników: np zwróć uwagę, jaką pozycję przybiera Twój klient podczas rozmowy: czy jest spięty i wyprostowany, czy raczej rozluźniony i otwarty; zanotuj, jak się ubiera: czy zawsze jest „pod krawatem” i w idealnie wyprasowanych na kant spodniach, czy raczej preferuje strój nieformalny. "Aktywnie słuchaj" - obserwuj, czy zdarza mu się mówić o swoich prywatnych sprawach, czy bezwzględnie zawsze trzyma się zagadnień zawodowych. Uważnie go słuchaj - jakich zwrotów najczęściej używa, jakich słów? Zwróć także uwagę, przy jakich tematach rozmówca ożywia się, kiedy ponoszą go większe emocje? Jakie aspekty preferuje: czy jest fanem sportu, czy lubi narty, wycieczki, wyjścia do teatru. Czynników, które pozwolą Ci zdiagnozować emocjonalność klienta, jest naprawdę wiele. Kiedy wyciągniesz odpowiednie wnioski, działaj według nich. Profesjonalny, czysto biznesowy przekaz uzupełniaj oddziaływaniem na emocje klienta. Buduj pomiędzy nim, a Tobą nić porozumienia, sympatii, wywołuj pozytywne emocje. W trakcie rozmowy z klientem opowiedz jakiś dowcip, lub zwyczajnie nawiąż niezobowiązująco do jakieś bieżącej sytuacji życiowej. Przekonujący sprzedawca nie może lekceważyć siły emocji. Przekonujący sprzedawca skutecznie ją wykorzystuje. Pamiętaj o tym! W świadomości klienta musisz zaistnieć jako profesjonalny sprzedawca, ale także jako osoba wzbudzająca sympatię i pozytywne odczucia. Tylko wtedy osiągniesz zamierzone cele. Pamiętaj dobre relacje z klientem, znajmość jego emocji to często klucz do sprzedaży :)

Pamiętaj, skuteczny handlowiec to osoba, która nie boi się oddziaływać na emocje rozmówcy.
P.S. Napiszcie czy taka forma "bloga szkoleniowego" oczywiście tylko od czasu do czasu Wam się podoba??? Jestem bardzo ciekawa, czekam na Wasze maile :)
Pozdrawiam cieplutko,
Angela

Brak komentarzy:

Translate! Przetłumacz!